Zpět na úvodní stránku
Pro občany má vedení málo peněz, svoje zadky si ale bude vozit v luxusu
31.5.2016. „Na nic nemáme peníze a na co je dáme, to musíme osekat na minimum.“ V tomto duchu mluví nové vedení města od svého nástupu k moci v říjnu roku 2014. Proto také mají Strakonice špatnou a nedodělanou okružní křižovatku, slabou květinovou výzdobu, snížené dotace na sport, městskou plovárnu tak pro jednu rodinu, zkrácený dudácký festival a další nepovedené výtvory pod taktovkou Strakonické Veřejnosti. V duchu velkého šetření. Představitelé města si ale své zadky budou vozit v luxusu. Co na tom, že nedali peníze nemocnici, jejich zadnice jsou přece důležitější.
Foto 1: ŠKODA Superb
Město Strakonice vyhlásilo dne 18.3.2016 výzvu (výběrové řízení) k podání nabídky na realizaci veřejné zakázky malého rozsahu „Koupě 1 ks služebního osobního vozu“. Teoreticky není na výzvě nic špatného. Staré auto z roku 2001 dosloužilo, bylo tedy třeba zakoupit vůz nový. Výběrové řízení odsouhlasila 46. rada města dne 16.3.2016 a jeho výsledek potvrdila 47. rada dne 30.3.2016. Osloveni byli 3 dodavatelé. Autoservis Šrachta s.r.o., Verold Strakonice s.r.o. a Auto Kápl s.r.o.
Na výběrovém řízení je podivné již to, že ho rada města ukončila 14 dnů po zveřejnění. Přitom sama rada odsouhlasila zveřejnění výzvy na webových stránkách města za účelem možnosti podání nabídky ze strany neomezeného počtu uchazečů. Výběrové řízení bylo vyhlášeno asi někdy 18.3.2016 během dne a skončilo 30.3.2016 v 9:30 hod. K ukončení došlo brzy ráno proto, aby rada mohla ještě ten den vyhlásit výsledek. Rychlost uzavření výběrového řízení a jeho nezveřejnění prostřednictvím jiných zdrojů, než stránek města, samo o sobě zakládá podezření z nekalého chování vedení. O krátkém výběrovém řízení zveřejněném pouze na jednom místě se totiž mohl další zájemce dozvědět jen velkou náhodou!
Foto 2: ŠKODA Superb
Nové vedení města neustále kritizuje své předchůdce z nehospodárnosti. Pokud ale budeme hledat symbol plýtvání veřejnými penězi, tak výborným příkladem je sama skupina kolem současného starosty Břetislava Hrdličky. Podívejme se, jaké podmínky byly stanoveny pro uvedené výběrové řízení. Jejich kompletní soupis je zveřejněn na konci článku. Výzva v sobě nese také následující podtext. Starostova zadnice a zadnice ostatních představitelů města se přece nemohou vozit v „obyčejném autě“. Honorace potřebuje něco mnohem lepšího…
Foto 3: ŠKODA Superb
Aby si vedení zajistilo pro sebe skutečně luxusní auto, zařadilo do podmínek výběrového řízení několik „maličkostí“. Jejich významu si člověk neznalý technických detailů u osobních automobilů ani nevšimne. Tak například, aby nikdo nemohl vedení města dodat „auto chudiny“ ŠKODA Octavia, v podmínkách je uveden minimální rozvor náprav 2 750 mm. Pro služební auto města Strakonice přitom jde vskutku o naprosto nedůležitý údaj – asi jako ten, že ředitel kulturního střediska měl mít řidičský průkaz skupiny „C“. Vedení si tím ale zajistilo, že Octavii nikdo nabídnout nemohl, protože ta má rozvor náprav „pouze“ 2 578 mm. I podle dalších vypsaných kritérií výběrového řízení vše od začátku nasvědčovalo tomu, že dojde ke koupi vozidla ŠKODA Superb. V úvahu pak připadala ještě auta jako BMW 3 a 4, AUDI 5 a FORD Mondeo. Možná i některá jiná.
Foto 4: ŠKODA Superb
Podívejme se na další zajímavé parametry. Služební auto mělo mít objem zavazadlového prostoru minimálně 600 litrů a benzinový motor výkon od 130 kW. Takový automobil se tak řadí již mezi luxusní. Zajímavé jsou ale ještě i další parametry. Tak například auto pro město Strakonice mělo mít parkovací senzory vpředu a vzadu, volbu jízdního profilu, hlavici řadicí páky z kůže, navigační systém, elektricky ovládané víko kufru, potah sedadel z materiálu alcantara nebo kůže – proč potřebuje mít vedení města sedadla vyvedená v kůži (!), tempomat – k čemu je ten pro většinové jízdy po Strakonicích?
Foto 5: Interiér vozu ŠKODA Superb
Ovšem pozor, zhýčkané vedení města přece nebude používat „běžnou klimatizaci“! Proto také ve výběrovém řízení požadovalo tzv. třízónovou automatickou klimatizaci. O co jde? „Běžná klimatizace“ udržuje stejné klima v celé kabině auta. U třízónové klimatizace si může nastavit zvlášť optimální teplotu řidič, osoba vedle něho a cestující na zadních sedadlech. Už za tuto podmínku ve výběrovém řízení by měl ze své funkce odstoupit minimálně starosta města, protože jde o skandální počin. Na jedné straně nové vedení města obviňuje své předchůdce z plýtvání a na straně druhé prokazatelně samo plýtvá. Jak se říká – nové vedení „káže vodu a pije víno“.
Foto 6: Třízónová klimatizace u vozu ŠKODA Superb
Tak jaké auto si nakonec město Strakonice zakoupilo? Podle všeho nejspíše zmiňovanou ŠKODU Superb. A proč neuvádíme konkrétní typ automobilu, který bude městu Strakonice dodán? Občané se totiž nesmí dozvědět, o jaký vůz přesně půjde. Rada města 30.3.2016 sice oznámila vítěze – firmu VEROLD Strakonice s.r.o., typ auta oznámen ovšem nebyl. Proč? Možná proto, aby luxusním autem už v jeho názvu vedení města občany zbytečně nedráždilo. Právě ty občany, které se neustále snaží přesvědčovat o tom, že na nic nejsou peníze a že se musí všude šetřit. Typ auta se tedy občané města dozví, až v něm uvidí představitele města jet. I když – celý zadní prostor vozu bude mít zatmavená okna a k tomu ještě budou opatřena stínítky. Asi proto, aby nikdo ve městě neviděl, co vedení na zadních sedadlech za jízdy provádí…
Známá je tak pouze cena nového automobilu. Město se zavázalo zaplatit 647 993 Kč s DPH. Například ŠKODA OCTAVIA, která by vedení úplně stačila, se dá na trhu koupit již zhruba za 355 000 Kč. S autem na protiúčet pak ještě levněji. Že se mohlo ušetřit cca 290 000 Kč? To ano, ale Strakonice přece šetří pouze na občanech. Za uspořené peníze se přitom mohly kupříkladu přikoupit další moduly na rozšíření koupacího mola na Podskalí, aby nebylo tak směšně malé. O tomto ale až příště.
Vedení si hraje na honoraci a ta musí mít holt to nejlepší. Na závěr ještě jedna skutečnost. „Šikovným“ výběrem některých důležitých parametrů (například rozvor, výkon motoru a velikost kufru) si vedení města zajistilo i další luxusní vybavení – zde neuvedené. To je dáno už tím, že základní parametry auta jsou luxusní, proto další luxus z toho sám vyplývá. Nebylo tedy nutné jej ve výběrovém řízení blíže specifikovat.
Příloha: Parametry výběrového řízení na zakoupení služebního auta pro město Strakonice:
- pětidveřový pětimístný liftback;
- benzinový motor s výkonem od 130 kW, 6-stupňová mechanická převodovka;
- bílá barva;
- objem zavazadlového prostoru min. 600 l;
- rozvor od 2750 mm;
- boční airbagy vpředu i vzadu, hlavové airbagy;
- Bi-Xenonové světlomety s LED denním svícením;
- zadní světla LED;
- mlhové přední světlomety a světla s natáčením do zatáčky;
- ESP, ABS, ASR;
- parkovací senzory vpředu a vzadu;
- tříbodové bezpečnostní pásy vpředu, vzadu a vzadu uprostřed;
- přídavná ochrana pohonné jednotky + ochrana podvozku proti kamenům;
- volba jízdního profilu, navigační systém;
- elektricky ovládané víko kufru;
- třízónová automatická klimatizace;
- tempomat;
- potah sedadel alcantara/kůže;
- loketní opěrka vpředu a vzadu;
- tříramenný kožený multifunkční volant, hlavice řadicí páky z kůže;
- vyhřívané čelní sklo;
- vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla;
- stínící rolna pro zadní sklo a boční skla;
- zatmavená okna zadních a pátých dveří;
- odkládací schránky za zadními podběhy;
- zásuvka na 230V a 2xUSB, světla na čtení vpředu a vzadu;
- nástupní lišty vpředu a vzadu;
- vkládané tkané koberce vpředu a vzadu;
- sada gumových koberců, gumový koberec přes tunel, gumový koberec do zavazadlového prostoru;
- rezervní kolo, sada nářadí a zvedák vozu;
- přední a zadní lapače nečistot;
- mechanické zabezpečení řazení;
- 2 sady kol – letní kola z lehké slitiny 7Jx17“ a zimní ocelové s kryty kol 16“;
- záruční lhůta 5 let;
- zároveň je třeba ohodnotit služební vozidlo VW Passat, RZ STI 97-37, které bylo pořízeno v r. 2001 a má k 31.1.2016 najeto 490.933 km a bude dáno protiúčtem dodavateli, tzn. že se cena za tento vůz odečte od prodejní ceny nového vozu;
- Město Strakonice si ve výběrovém řízení vymínilo, že může „dodatečně upravit rozsah předmětu plnění veřejné zakázky.“ (Poznámka redakce: Neučinili tak náhodou? A pokud ano, byli o tom vyrozuměni všichni zájemci účastnící se výběrového řízení?).
Karel Janský
Obsah fotografií: Foto 1 až 4 – ŠKODA Superb; foto 5 – Interiér vozu ŠKODA Superb; foto 6 – Třízónová klimatizace u vozu ŠKODA Superb.
Autoři a zdroj fotografií: Foto 1 až 6 – skoda-auto.cz.